Isu Kualiti Dan Pengagihan Air Di Selangor Belum Selesai : Tarif Air
Bakal Di Naikkan?
Sejak-sejak
jadi pemaustatin tetap di Selangor ni hampir berbelas tahun,masalah air paip
memang akan jadi isu yang belum selesai lagi.Setiap tahun pasti ada kejadian
terputus bekalan air yang berpunca dari pelbagai masalah seperti
pencemaran,kerosakan dan macam-macam lagi,tak pernah selesai ye.
Cik Sue
jadi terkejut bila terdengar desas-desus yang tahun 2025 ni ,tarif bill Air
Selangor akan di naikkan.Termenung la kejap,sebagai pengurus kewangan dan
perbelanjaan dalam rumahtangga,Cik Sue lebih tahu berapa sebulan bajet
perbelanjaan rumah kami,dengan bill lain lagi ,anak nak sekolah lagi,sebelum ni
subsidi air percuma sangat membantu,tapi kalua di naikkan,pastinya ada amaun
yang perlu di bayar.
Kenaikan Tarif Air untuk Pengguna Domestik (50 m³ sebulan)
Ini adalah kenaikan yang dirancang serta kesan
tahunannya bagi bil Air Selangor:
Kenaikan Tarif Air untuk Pengguna Domestik (50 m³
sebulan)
2023: RM56.86
2024: RM68.25 (Naik 20.03%)
2025 (dirancang): RM87.63 (Naik lagi 28.40%)
Jumlah kenaikan 2023 - 2025: 54.12%
Bil air tahunan isi rumah meningkat daripada
RM682.32 (2023) kepada RM1,051.56 (2025 dirancang) - kenaikan sebanyak RM369.
Kenaikan Tarif Air untuk Pengguna Bukan
Domestik/perniagaan (100 m³ sebulan)
2023: RM220.65
2024: RM277.60 (Naik 25.81%)
2025 (dirancang) : RM361.15 (Naik lagi 30.10%)
Jumlah kenaikan 2023 - 2025: 63.68%
Kos tahunan meningkat daripada RM2,647.80 (2023)
kepada RM4,333.80 (2025) - tambahan RM1,686.
Melihat
data yang tertera ,termenung juga la Cik Sue di buatnya,2 kali kenaikan dalam
tahun 2025 ni akan berlaku jika kenaikan Julai 2025 di laksanakan.Sebenarnya
,rakyat boleh terima kenaikan jika perkhidmatan bekalan air di Selangor ini
dalam keadaan terbaik.Tapi bila dinaikkan tarif dengan pakej masalah -masalah
yang belum selesai membuatkan rakyat rasa terbeban,bill tinggi tapi bekalan air
tak berkualiti.
AIR SELANGOR tumpu selesaikan masalah dulu.
Bagi Cik Sue
Air Selangor patut menumpukan focus untuk selesaikan dulu masalah bekalan air
dan aduan-aduan dari pengguna sebelum terfikir untuk menaikkan tarif bill
mereka.Rasanya pengguna tidak akan bising tarif naik jika bekalan air yang di
terima di tahap kelas pertama.Tiada lagi air berkarat,air berbau bahan
kimia,bekalan terputus kerana pencemaran,paip-paip uzur dan rosak,tekanan air
rendah yang menyukarkan urusan seharian pengguna yang membayar setiap
bulan,bukan percuma.
Dana yang
ada sepatutnya di salurkan untuk memantapkan dulu system pengagihan bekalan ke
rumah-rumah dan Kawasan yang bermasalah.Aduan yang di terima sepatutnya di
selesaikan dengan kadar segera.
Kenaikan
yang di rancang ini ,pasti memberi kesan kepada pengguna di seluruh Selangor
tambahan dalam keadaan ekonomi yang “tidak cantik” sekarang,pasti agak
membebankan pengguna.
Kesan Kenaikan Tarif Air Selangor kepada rakyat.
Kenaikan tarif air sebanyak 30% yang diumumkan oleh pihak berkuasa Selangor
pasti akan memberi impak besar kepada rakyat. Dalam keadaan di mana kualiti air
dan bekalan air masih menjadi isu, tindakan ini seolah-olah menambah beban
kepada orang ramai tanpa menyelesaikan masalah asas yang sedang berlaku.
Berikut adalah beberapa kesan yang mungkin akan kita rasai jika kenaikan tarif
ini dilaksanakan:
1. Beban
Kewangan kepada Pengguna - Kenaikan tarif air akan menyebabkan kos
sara hidup meningkat, terutamanya bagi golongan berpendapatan rendah dan
sederhana. Air merupakan keperluan asas dalam kehidupan seharian, dan kenaikan
harga yang drastik ini akan memberi tekanan kewangan kepada ramai orang..
2. Kepercayaan
yang Terhakis terhadap Pengurusan Sumber Air -Salah satu masalah utama
yang dihadapi oleh pengguna adalah tekanan air yang rendah serta kualiti air
yang tercemar, dengan masalah air karat sering berlaku di beberapa kawasan.
Masalah ini menunjukkan bahawa pihak berkuasa belum berjaya mengatasi isu-isu
asas berkaitan bekalan air. Apabila tarif dinaikkan tanpa penyelesaian terhadap
masalah tersebut, ini mungkin akan menimbulkan rasa tidak puas hati dalam
kalangan orang ramai, yang merasakan bahawa mereka membayar lebih untuk
perkhidmatan yang tidak berkualiti.
3. Kehilangan
Kepercayaan terhadap Kerajaan dan Badan Pengurusan Air Kenaikan tarif
air ini mungkin akan menyebabkan rakyat hilang kepercayaan terhadap kerajaan
dan pihak berkuasa yang mengendalikan pengurusan air. Jika masalah yang lebih
mendalam seperti kualiti dan bekalan air tidak diselesaikan terlebih dahulu,
kenaikan harga air hanya akan dilihat sebagai langkah yang "rakus" dan
tidak adil. Ini boleh menimbulkan ketidakpuasan hati yang lebih meluas dalam
kalangan masyarakat.
4. Kesan
Kepada Aktiviti Ekonomi -Bagi sektor perniagaan, kenaikan tarif air
mungkin juga akan memberi kesan kepada kos operasi. Perniagaan yang menggunakan
banyak air dalam operasi mereka, seperti perhotelan, restoran, dan industri
pembuatan, mungkin terpaksa menaikkan harga barangan atau perkhidmatan mereka
untuk menampung kenaikan kos tersebut. Ini boleh menyebabkan kesan domino
kepada ekonomi tempatan, terutamanya dalam jangka masa panjang.
Kesimpulanya, Kenaikan tarif air yang diumumkan dalam
keadaan bekalan air dan kualiti air yang tidak diatasi dengan efektif hanya
akan menambah beban rakyat. Tanpa pembaharuan dalam pengurusan sumber air dan
peningkatan kualiti bekalan air, kenaikan tarif ini dilihat sebagai langkah
yang kurang bijak dan tidak adil. Pihak berkuasa perlu memberi penekanan yang
lebih terhadap penyelesaian masalah asas terlebih dahulu sebelum sebarang
kenaikan tarif dilaksanakan bagi memastikan kebajikan rakyat terjamin.
Pengurusan Air Selangor perlu lebih peka.
Sepatutnya
pihak Air Selangor mantapkan dulu perkhidmatan yang di tawarkan sebelum naikkan
tarif air.Rasanya pengurusan baru pihak syarikat perlu perhalusi dulu
masalah-masalah yang tak pernah selesai di Selangor ini berkenaan bekalan
air.Cari jalan selesaikan aduan pengguna yang bertahun tanpa jawapan.Selagi
tidak selesai, harap tangguhkan dulu kenaikan tariff itu,dengar khabar
Pengurusan Air Selangor sekarang adalah pengurusan baru,sepatutnya lebih
efisien dalam melancarkan perkhidmatan terbaik kepada pengguna kan? Atau jika
tidak mampu bolehlah di ganti pula dengan pengurusan yang mampu.
"Jangan
sampai menindas rakyat yang sedia di tekan kini"
0 Comments